Thursday, September 27, 2007

Love the drama

I was searching for my maths papers and guess what i found? drama script from last year! created by tiqah and edited by the rest of us 8) this is very brunei-ish, a bit lame, but yeah, if you listen, NOT READ, to it, you'll get the message. 8D 8D

Drama Anti Dadah
Watak: Mimah, Rosnah dan Kiah

Mimah: Afiqah Abdullah
Rosnah: Adilah HAB
Kiah: Atiqah Adinin

Minah: (8) Siapa bilang gadis melayu tak menarikkk (8)

Rosnah: (nudges) Eh! Mimah! Sejak bila kau rajin menyiram bunga ani?

Mimah: Eh kauuuu ruuus! membaye tekajut kau ane. mun tagugur jantung ku ane, payah nya menyambut. aduuh inda laye membaye salam!

Rosnah: sorrayyyy babeh. assalamualaikum!

Mimah: Nah, bayutah sopannn. walaikumsalam! anu nyamu, bunga ane, beujan bepanas. inda pandai besiyam. kan tekulai udah tangkainya!

Rosnah: ahhh, miyatu (menukar isu) anu bah, ada nyanta mendangar pasal anak c juyah?

Mimah: Ah? joyah anak siapa?

Rosnah: Astah pelupanya ahh. anu dangan tani selalu makan murtabak di gadong dulu... ada jua tani tejumpa seriatu....

Mimah: Awwwwwwwhhhh joyah murtabak talor! ahhh ngapa ya kian?

Rosnah: (memperlahankan suara) anu nyamu, janganth ingar, anak nya kana tangkap itu hari. ada masuk berita,aku ngam meliat nyantaaa..

Mimah: Ya Allah! nada ku mendangar ah.. setau ku, bukan anaknya atu belureh apa? apa tu? skularsip? semangat udah ku kan jadikan menantu ne.

Rosnah: Belureh apanya. mana jadi terabang. inda pulang ya ada di rumah masa ne, bukan nya ke mana tu; kkk.. kardip? anu bah. ke jail tah ya pulang... bedadah ya nyamuuuuuu! (menekan)

Mimah: (kaget) ceh. ia nya jua bah, nda beutak. babal! inda merati cakap indung bapa! nahh, ketulahan pulang nah! anu nda bepedah pedah pulang di buat. astaghfirullah. kesian indungnya eh, tabal mua durang tu.. apa nya urang, mcam menconteng arang ke muka. (sigh)

Rosnah: Bnar tuuu. idup ane nyanta mun inda beati ati, bahaya uuuuuui. silap langkah, tepelicuk nyanta!

Mimah: Awu eh,bnar tu... sigh, sayang bnar anak c juyah atu, pasal dadah jua. eesh

Kiah: (dari jauh membari salam) (salam dijawab) apaaaa biskita sibukkan ane?

Rosnah: EH Kau Kiahhhh! apa abar mu? anu, kami ane sibuk pasal anak c juyah. mendangar kali kau ne eh

Kiah: au eh.. membari kesian nyaaaaaamuuuuuuuuuu. tapi besimpati laye ku arh si anu, atu bahhhh, di bibir bibir ku. c anu, tampoiiii! ahhh, yang janda beranak dua ah

Rosnah: ah? ane apa lagi storyboard nya ne?

Kiah: Tunggu dulu. dangar dulu cakap ku ane. tau jua biskita anaknya yang tua atu nda bekiyaja.. seuyang atu anak damit... wuuuuish, ya nganya seuyang bekiyaja, atu pun jaid amah part taimm.

Mimah: uh? maksud mu?

Kiah: Iatahh sekalinya, anak nya yang tua ane bedadah tiya juaaaaa. udah tah inde beusin, di paksa nya lagi c tampui membaye usin tu. abis tu bah disiksanya c tampoi ah. adinya atu ya jua tu membaye kesian. keluar masuk hospital. abisss tuuu becalat badan durang atu kana ampas pkai tali pinggang. sampaiii atinyaaa nyamuuuuuuuuuuuuuuuuuu (softens voice)

Rosnah: (teresak menangis)

Mimah: Yah! mengapa kedikau menangis ane?

Rosnah: Adui mimah, mun cemiani terjadi arah diri mu bah, apa rasa mu? macam cokolet faroeerrero rociyer? kamu ane, kesian bah

Mimah: awu banar tu ros.. ringan sama dijinjing berat sama dipikul... jangan masa hepi2 saja barutah tani sibuk2. ktani masti jua bertanggungjawab, apa nya urang, 'we pight aganst draks tugeder!'

Kiah: lurus tu, sukung tah kerajaan atu membendung penyalahgunaan dadah. jangan siukkk sendiri!!

(Azan maghrib: courtesy of arif)

Minah: bah berinut ku dulu, magaarib sudah ne, nda karang ku tebari makan anak ku. asaalamulaikum!

Rosnah/Kiah: Walykumslam! pis-aut, lap u poreber!!!

----------------------

HEH HEH! i still cant believe that was me! me! talking in pure local dialect! thank god nobody has a copy of the tape itself. except bokh. i remember him threatening me; he said he'd show it to cough someone cough last year 0=)

embarrassed,
dilly 8D

No comments: